Fattigdom i Sverige

Hur ser jag på min situation? Jag tror det är väldigt sannolikt att många ungdomar som inte tidigare har haft ett arbete, och ska ta sig ut på arbetsmarknaden kommer att ha väldigt svårt för detta. Detta kommer göra att fler och fler socialbidrag kommer att betalas ut. Speciellt nu när regeringen dessutom har gjort försämringar i A-kassan. Jag känner mig redan nervös för hur det kommer gå när jag är färdig med mina studier, med tanke på att arbetslösheten skulle öka med ca 13 % till nästa år (har jag för mig i alla fall). Man kan ju i alla fall hoppas på att arbetslösheten har sänkts innan man är färdig med högskolan. Annars blir det väl att söka socialbidrag. Och som sagt är det svårt att ta sig in på arbetsmarknaden när man är ung och nyexaminerad. Jag tror faktiskt inte att det finns så mycket att göra mer än att bara vänta och se hur det blir för en själv. Och det är ju väldigt sjukt att man inte ens ska få vara sjukskriven utan att socialbidraget dras in. Alla har väl rätt att vara sjuka? och det är väl inte vårat fel att arbetslösheten är så hög? Enligt många av de bloggar jag har läst vekar man knappt ha rätt till något om man går på socialbidrag, så som t.ex. bredband. Efter att ha läst en del nu har jag lärt mig väldigt mycket nytt om vad som gäller för socialbidragstagare, och kan ju nu säga att jag är väldigt chockad... Jag tycker verkligen att den ökade fattigdomen för utsatta grupper (ungdomar bl a) ska uppmärksammas mer. Just nu hör man mycket på nyheterna om detta ämne, och hur arbetslösheten kommer att se ut i framtiden. Det "lilla" man redan får höra är väldigt oroande. Det är verkligen ett stort problem, som många förutom den borgliga regeringen verkar förstå.

Jag kan nog säga att jag inte kommer att rösta på de borgliga partierna när jag ska delta i mitt första val. Men egentligen ligger jag väl någonstans mittemellan. Visst håller jag med dem om att det ska löna sig att arbeta, och att högt uppsatta med höga löner faktiskt har rätt till de löner de får. De har ju faktiskt jobbat hårt för att ta sig dit. Men de verkar inte tänka så mycket på arbetar/medelklassen överhuvudtaget. Att de dessutom har gjort försämringar i A-kassan är inte heller någon fördel. Många kommer tvingas till att söka socialbidrag, även löntagarnas trygghet kommer att försvinna. Arbetslöshetsförsäkringen är lika viktig som många andra försäkringar, så som hemförsäkringen och bilförsäkringen. De är inte till för att vi ska råka ut för skador, utan för att vi ska vara skyddade mot en ekonomisk katastrof när något väl händer. Vem som helst kan ju drabbas av arbetslöshet. Regeringen verkar inte riktigt förstå varför folk är arbetslösa, utan att det beror på de arbetslösa själva. Idag kan man förlora sin A-kassa om man inte är tillräckligt aktiv med att söka jobb. Men regeringen vill dessutom bötfälla dessa personer. De verkar inte se den verklighet som faktiskt pågår på arbetsförmedlingarna. Visst finns det dem som utnyttjar socialbidragen. Och jag tycker självklart att de som fuskar ska straffas, men att några fuskar kan inte vara ett skäl till att straffa alla. Jag tycker faktiskt att det är väldigt fel att många invandrare kommer till Sverige och lever på socialbidrag och många andra bidrag. Jag säger inte att detta bara gäller invandrare, men majoriteten kretsar kring dessa. Dessutom har jag läst att äldreförsörjningsstödet ger invandrade pensionärer rätten till att kvittera ut en pension som verkligen kan kallas generös. Huruvida dessa siffror stämde eller inte vet jag inte, men jag vet att det inte är så lite pengar. Och jag tycker att det är fruktansvärt fel när dessa personer aldrig har tjänat en krona till den svenska staten. Speciellt när många svenska pensionärer idag inte lever på så mycket pengar.

Men jag tycker jag faktiskt att regeringen gör det svårare för dem som redan har det svårt, och bättre för dem som redan har så det räcker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0