Gamla har faktiskt varit unga!
När man pratar om gamla människor verkar det bara handla om respekt, respekt och respekt. Man ska alltid vara trevlig mot gammla människor och man ska resa sig på bussarna så att de får sitta. Men varför ska vi vara så trevliga mot gamla, när de flesta av dem i princip hatar dagens ungdomar? Inte för att dra alla gamlingar över en kant, men lite kan man ju få störa sig...
Visst förstår jag att gamla människor behöver sitta, och respekterar det. Men utöver det, vad gör de egentligen för att förtjäna vår respekt? Jag har lika mycket fördomar mot gamla, som gamla har mot oss ungdomar. Jag blir såå himla irriterad på vissa gamla människor när de åker tåg eller buss. Dem sätter sig ofta på yttersätet, och flyttar inte ens på sig när vagnen/bussen börjar bli full. Utan istället kollar de bara ut genom fönstret precis som det hänt något varje gång någon går förbi.
Har även märkt att det är många av dem som inte klarar av starka dofter, som parfym. När jag var yngre använde jag överdrivet mycket parfym. så en dag när jag satte mig bredvid en äldre kvinna på bussen bytte hon plats efter ett tag. Okej? tänkte jag då.. Inlägget handlar främst om de gamlingar som skäller och är allmänt bittra; tanter med massa smycken och massor av parfym. En sån här speciell starkt doftande tantparfym. Usch! och de ska klaga på oss; dessa bittra gamlingar som kollar så konstigt på en ibland? precis som att dem är rädda för en.,
Men detta kan jag i och för sig förstå, medtanke på att kriminaliteten bland ungdomar har ökat så
drastiskt. Så nu kan jag ju även passa på att nämna att det finns stunder då vi också är rädda för
dem; i trafiken! De är ju för guds skull livsfarliga ibland. Borde de ens få ha körkört? Det är en fråga jag har funderat på faktiskt. Visst har de mer erfarenhet än någon annan, men de har dessutom sämre syn och sämre reaktionsförmåga. För det första kör många gamla människor väldigt långsamt och saktar ner trafiken. Och ibland verkar dem inte ens veta vad dem håller på med; byter filer hur som helst och ser sig inte om. Det borde finnas något slags körningstest som alla ska göra runt 70-årsåldern. Dessutom, om det finns skyltar som varnar för barn, älgar och vildsvin, så borde det väl finnas varningsskyltar för dementa gamlingar.
Ibland känns det helt enkelt som att de själva har glömt bort att de var unga en gång i tiden...
Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3033095.ab
Störande väntan..
Det känns som att många stunder under dagarna bara går ut på att vänta. Man väntar på att lektionerna ska börja efter varje rast då det inte finns något speciellt att göra, så att man kan gå hem efter skoldagen. Och om man pratar med en person i telefon som sedan säger: "Jag ringer dig igen om en stund." Vad ska man tolka det som? En stund tar jag som 10-15 minuter. Så det är väldigt irriterande när det dröjer mer än 2-3 timmar. Kan inte folk lära sig att vara lite tydligare. Något som också stör mig är när det står några bilar framför en när man väntar på att det ska bli grönt. Då kan vissa få för sig att sega något så otroligt, så att ljuset hinner slå om till rött precis när man själv får chansen att köra iväg.
Frihet är att bli myndig, efter att ha väntat i 18 långa år ;p
Gymnasiebeyg
Tre av tre inspekterade gymnasieskolor (Katedralskolan, Polhem, och Lars-Eriks Larsson gymnasiet) får bakläxa av Skolverket. Och vad beror då detta på? Skolverket anser inte att Lunds kommuns gymnasieskolor tar tillräcklig hänsyn till de nationella proven när betygen sätts. De menar att de nationella proven ska ligga till grund för att betygsättningen ska bli enhetlig och rättvis mellan skolorna. Polhem kritiserades bl.a. för att eleverna fick högre kursbetyg än betyg på nationella provet läsåret 2005/2006.
Det här är något som jag faktiskt aldrig riktigt har förstått mig på... Jag har aldrig tyckt att de nationella proven ska ligga till grund för hela betyget, medtanke på att man gör så mycket andra saker i skolan; arbeten, prov osv. Då skulle man lika bra kunna strunta i att göra alla dessa uppgifter, och istället bara göra bra på de nationella proven. Kanske få ett MVG på det, och sen få MVG i betyg. Att de nationella proven ska spela så otroligt stor roll är inte rimligt, för det får det att verka som att alla andra uppgifter vi får inte spelar någon roll.
Dessutom har jag många gånger inte förstått vad nationella proven har med resten av de uppgifter vi fått att göra. I svenska B skrev vi bl.a. uppsatser om Dantes inferno och antiken. Sedan fick vi helt plötsligt skriva en nationell uppsats på 5 timmar.. Jag kan förstå att svenska har mycket med tänkande och skrivande att göra. Men att vi sedan också skulle hålla ett tal förstod jag mig inte riktigt på. För det hade verkligen inget att göra med det vi hade gjort under kursen egentligen. Så hur de nationella proven ska vara avgörande förstår jag inte... Det måste finnas något annat sätt att göra så att betygen på olika skolor blir rättvisa. Trota allt följer vi samma kursplaner. Men däremot gör vi alla olika uppgifter i olika skolor; vissa svårare än andra, vilket kan tolkas som orättvist. Kursplanerna kanske kunde innehålla några specifika uppgifter som varje skola ska göra. Jag tycker iaf att det borde finnas en annan lösning till rättvisa när det gäller detta!
Däremot förstår jag om skolorna kritiseras för att inte har rättat proven enligt anvisningarna, eftersom det då inte blir rättvist
Länk: http://sydsvenskan.se/lund/article373748/Gymnasiebetyg-far-kritik.html